Nært samarbeid bak den naturvennlige miljøboksen
Et delt og sterkt ønske om bærekraft. Det er bakgrunnen til Arvid Nilssons samarbeid med emballasjeselskapen Apak og Kafab og deres arbeid for å skape Miljøboksen. «Sammen har vi vist at en kartongemballasje kan tåle vann, fukt og kulde minst like bra som plast – og dessuten være billigere», sier Evelina Lindgren, adm.dir. hos Apak.
Når Arvid Nilsson bestemte seg for å velge bort plast og satse på et bærekraftig materiale i sin emballasje, visste de at det ville bli en utfordring. Målet var å skape en helt ny eske som var miljøvennlig, rimelig og fremfor alt hadde samme kvaliteter som den populære plastboksen. Hjelp fikk de av familiebedriften Apak med over 100 år på nakken innen emballasjebransjen.
Evelina Lindgren er adm.dir. hos Apak:
− Vi deler Arvid Nilssons ambisiøse tilnærming til bærekraft, og det la grunnen for et nært samarbeid som fungerte mer som et partnerskap enn en kunde-leverandør-relasjon. I denne typen lagarbeid er det rom for kreativitet og å skape innovasjon.
Og innovasjon ble det. Miljøboksen er innfestingsbransjens første kartongemballasje som tåler vann og er belønnet med førstepremie i verdensmesterskapet i emballasje, Worldstar.
Miljøboksen ble til gjennom kontinuerlig dialog og utveksling mellom Arvid Nilsson, APak og konvertereren Kafab AB. Eskens konstruksjon ble skissert, og ulike materialer og konstruksjoner ble testet i flere omganger.
− Det var først og fremst to utfordringer. Den ene var at emballasjen skulle tåle vann, og den andre at den skulle kunne gjenlukkes, sier Evelina Lindgren.
Resultatet ble en emballasje i et helt nytt vannbestandig materiale med en unik overflatebehandling. En innovativ konstruksjon med lukkbare låseklaffer gjør at Miljøboksen kan åpnes og lukkes uten at det påvirker eskens evne til å tåle vann, fukt og kulde.
– Det var en svært utfordrende kravspesifikasjon. Ikke bare skulle den tåle fuktighet og kunne lukkes, man skulle også kunne se at ingen hadde åpnet boksen. Vi har sittet mange timer ved tegnebordet sammen med Arvid Nilsson for å få den perfekt. Kartongprodusenten BillerudKorsnäs har vært behjelpelige med mange tester i klimaskap, sier Magnus Bäckström, adm.dir. hos Kafab.
Konstruksjonen gir også økonomiske og bærekraftige fordeler.
− Den er lettere å pakke og mer effektiv å transportere, ettersom den bare tar en brøkdel av plassen som en fullt utviklet plastboks tar, sier Michael Petersson, logistikksjef hos Arvid Nilsson.
Evelina Lindgren er stolt over produktet som Apak og Arvid Nilsson har skapt sammen med alle medvirkende parter, og at esken har vunnet emballasjebransjens verdensmesterskap. Hun ser på prisen som en anerkjennelse av disse kvalitetene, og håper at det kan spre et nytt tankesett rundt emballasje.
– I en ganske tradisjonell bransje har vi vist at det er mulig å lage et bærekraftig produkt som både er bedre, har en lavere kostnad og er bedre for miljøet. Forhåpentlig kan det inspirere andre til å hoppe på bærekraftstoget, sier hun.